RENAULT THALIA
Už v roku 1990 absolvoval svetovú výstavnú premiéru aj na Slovensku populárny Renault Clio - malý automobil s motorom uloženým vpredu a pohonom predných kolies. O osem rokov neskôr sa na trhu objavila jeho druhá generácia v trojdverovom aj päťdverovom vyhotovení. V aktuálnom modelovom roku výrobca z Clia odvodil sedan. Jeho výrobu zveril závodu Renault v tureckej Burse, aby ho distribuoval na vybrané trhy pod typovým označením Symbol alebo Thalia.
Mimoriadne objemný batožinový priestor ho má kvalifikovať na rodinný automobil v krajinách, kde nízka kúpna sila obyvateľstva nedovoľuje, aby sa predmetom širokej spotreby stali väčšie automobily. Celkom 368 Thalií predaných v prvom štvrťroku na tunajšom trhu a dvojmesačné čakacie lehoty napovedajú, že ťah Renaulta našiel priaznivý ohlas aj na Slovensku.
Tu sa novinka predáva v dvoch motorových verziách - osemventilovej (55 kW/75 k), resp. šestnásťventilovej tisícštyristovke (72 kW/98 k). Zatiaľ čo základný motor sa dá kombinovať s oboma stupňami vybavenia RN a RT, k výkonnejšej pohonnej jednotke patrí výhradne luxusnejšie vyhotovenie RT.
Autorizovaný importér Renault Slovensko, s.r.o., Bratislava zapožičal TRENDU na krátkodobý užívateľský test základný model Thalia s osemventilovým motorom a vo výbave RN. Jeho súčasťou sú okrem prvkov uvedených v porovnávacej tabuľke napríklad predné bezpečnostné pásy s programovým napínaním, tónované sklá, prerušenie prívodu paliva v prípade kolízie a imobilizér. Za príplatok si môže zákazník objednať posilňovač riadenia, metalízu, predné hmlovky + svetlomety s dvojitou optikou, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných okien, elektricky nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá a rádioprehrávač s ovládaním pri volante.
Veľký kufor - kompromis úžitku a dizajnu
Pri pohľade spredu je Thalia od Clia len ťažko rozlíšiteľná. Znalec si všimne prepracovaný nárazník v jednom celku so spojlerom, ktorý ma zľahka zmenený tvar chladiaceho otvoru. Z profilu sa obe vozidlá podobajú len po koniec bočných zadných dverí. Zatiaľ čo Clio má zadnú partiu skrátenú, na Thalii stupňovito nadväzuje kufor s vysoko položenou ostrou odtrhovou hranou. Tá je v miernom rozpore s inak oblými a mäkkými líniami zdedenými po Cliu. Vďaka veľkému zadnému previsu Thalia zákonite nevyznieva tak obratne. Automobil aj opticky trochu inak sedí na vozovke, pretože má o dva centimetre väčšiu svetlú výšku ako Clio.
Body za nevšednú úžitkovú hodnotu
Predné sedadlá Thalie majú dlhšie sedáky a sú aj pohodlnejšie v porovnaní so štandardom triedy. Sedadlo vodiča sa však nedá výškovo regulovať. Aj zadná lavica je prekvapivo pohodlná, no pre tri dospelé osoby predsa len priúzka. Trojramenný volant má správne hrubý veniec, ale jeho poloha sa nedá meniť.
Ovládacie prvky sú väčšinou optimálne umiestnené v stredovom paneli. To neplatí o spínačoch príplatkového elektrického ovládania okien situovaných príliš od ruky - vpredu na konzole radiacej páky. Prístrojovému panelu dominuje rýchlomer, otáčkomer sa montuje len v rámci výbavy RT.
Odkladacích priestorov je v Thalii, podobne ako v Cliu, poskromne a kapsy v predných dverách sú dosť úzke. Zato kufor Thalie s 510-litrovým objemom a solídnou hĺbkou je vskutku veľkolepý. Pri jeho rozmeroch len pramálo prekáža, že podbehy kolies výrazne zasahujú do jeho profilu. Navyše, relatívne vysoká užitočná hmotnosť vozidla ho dovoľuje aj náležite využívať.
Komfortný podvozok nezaprie svoj pôvod
Podvozok Thalie je, tak ako to pri Renaultoch býva pravidlom, nevšedne komfortný. Spevnené závesy a predĺžené pružiny elegantne riešia priečne nerovnosti, čo posádka ocení najmä pri prejazde legendárnych roliet pred križovatkami. Na druhej strane už Cliu odborníci vyčítali väčšiu náchylnosť nakláňať sa v zákrutách. Keďže Thalia má vyššie položené ťažisko, nakláňa sa ešte o odtieň viac.
Osemventilový štvorvalec pod prednou kapotou je už osvedčenou pohonnou jednotkou. Má kultivovaný chod aj nízku spotrebu, ktorá počas testu neprevýšila sedem litrov. Pritom vozidlu sprostredkuje veľmi dobrú dynamiku. Pri TREND teste Thalia na stovku akcelerovala za rovných 12 sekúnd a ručička jej rýchlomera sa vyšplhala až na 175 km. Tí vodiči, ktorí chcú mimoriadnu prepravnú kapacitu a nosnosť Thalie často plne využívať, by však mali predsa len zvoliť šestnásťventilový agregát s väčšou výkonovou rezervou.
Záverečné hodnotenie
+veľký batožinový priestor
+komfortné pruženie
+úsporný motor
+presné radenie
-menej miesta na zadných sedadlách
-zvýšené nakláňanie v zákrutách
Renault Thalia 1,4 RN a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
|
Renault Thalia |
Seat Cordoba |
Škoda Fabia |
VW Polo |
|
Zdvihový objem motora (ccm) |
1 390 |
1 390 |
1 397 |
1 390 |
|
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] |
55 (75)/5 500 |
44 (60)/4 700 |
50 (68)/5 000 |
44 (60)/4 700 |
|
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) |
114/4 250 |
116/3000 |
120/2 500 |
116/2 800 |
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) |
12,1 |
15,9 |
15,8 |
16,0 |
|
Maximálna rýchlosť (km/h) |
170 |
157 |
164 |
157 |
|
Priemerná spotreba EU (l/100 km) |
7,1 |
6,7 |
7,1 |
6,7 |
|
Objem batožinového priestoru (l) |
510 |
455 |
425 |
455 |
|
Užitočná hmotnosť (kg) |
520 |
385 |
515 |
385 |
|
ABS |
29 900 |
štandardne |
23 000 |
16 200 |
|
Airbag vodiča |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
13 600 |
|
Airbag spolujazdca |
štandardne |
štandardne |
9 600 |
4 400 |
|
Bočné airbagy vpredu |
12 900 |
14 600 |
11 400 |
13 900 |
|
Manuálna klimatizácia |
nemontuje sa |
42 900 |
44 900 |
40 700 |
|
Cena s DPH (Sk) |
309 900 |
393 000 |
357 400 |
398 800 |
|
Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v celkovej cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Komentáre